Zece mituri eronate…


Am adunat aceste idei la un loc doar pentru ajutorul turistului, pentru a-si privi vacanta sau cumpararea uneia si din alt punct de vedere. Alegerea unui Last Minutepe o anumita destinatie pare un lucru cat se poate de simplu insa poate sa va produca si surprize. Agentia de turism va poate ajuta sa plecati intr-o  vacanta placuta si sa evitati aceste “surprize”…

Tahiti

10. Alegerea unei agentii membre a unei asociatii nationale pentru siguranta serviciului turistic.

Gresit: in vara lui 2011 cinci mari agentii membre ale unei asociatii nationale au dat faliment din cauze independente de apartenenta la o asociatie. Aproximativ 5 de mii de turisti au fost afectati intr-o masura mai mare sau mai mica. Nu toate agentiile din Romania sunt membre in aceasta asociatie iar unele au bine spre douazeci de ani – sau mai mult – vechime.

9. Alegerea unui hotel sau serviciu turistic din cauza paginii “frumoase” de pe internet.

Pagina de internet a unui produs reprezinta “ambalajul” si pentru ca in turism mai mult ca in orice alt domeniu, ambalajul “vinde”, este o mare greseala sa cumperi doar dupa ambalaj.

ORICE serviciu turistic trebuie cautat dupa valoarea sa data de recomandari ale altor turisti (cat mai multi) si dupa o statistica (multe se gasesc chiar pe internet). Daca un hotel sau agentie de turism produce daune, mai mari sau mai mici, ele se vor gasi pana la urma pe internet. Totul este sa stii unde sa cauti.

8. “Imi va fi bine la hotelul sau in vacanta in care a fost si vecinul meu, pentru ca mi-a laudat-o”.

Sa nu uitam ca suntem diferiti si avem gusturi diferite, varste diferite si “background” diferit. Asa se intampla si cand alegem un fel de mancare. De cate ori nu ati ales acelasi fel de mancare la un bufet suedez (ca si vecinul de masa) si ati constatat ca de fapt doreati altceva? Sunt hoteluri si vacante diferite, pentru oameni diferiti. De exemplu doi turisti la varsta a treia nu vor dori sa petreaca o saptamana in Ibiza ci mai degraba pe coasta de sud a Spaniei, la Benidorm, unde pot intalni si pot socializa cu alti turisti de varste apropiate. Asta nu inseamna ca nu exista exceptii…

7. Ofertele “sociale” si de “seniori” sunt cele mai bune calitativ din cauza pretului modic.

Hotelurile participante la aceste programe sunt de categorie B sau chiar C, raportate la o categorie de 3 stele normala, si, in general serviciile au de suferit din cauza “rentabilitatii” la care sunt impinse de unele autoritati ce acorda aceste facilitati. O autoritate dintr-o anumita tara doreste sa mareasca gradul de umplere al unui hotel, chiar la pret sub costurile de exploatare pentru ca poate castiga pe de alta parte din cheltuielile facute de turisti in tara respectiva. Masura poate influenta pe termen lung atractia turistica a unei piete/zone.

6. Chilipirul in turism. Nu exista. Tot ce este ieftin are putina valoare tehnica si umana adaugata. Si aici gasim exceptii insa cautarea lor dureaza si este o munca in general “benevola” a fiecarei agentii.

5. Taxele de aeroport GRATUITE. Au americanii o vorba: “no such thing as a free meal”. In romaneste s-ar traduce: “nici o masa nu este pe gratis”. Intr-adevar, taxele gratuite de aeroport sunt in pret, oricare ar fi el. Nici o firma de turism nu are vreun contract cu vreun aeroport pentru a fi scutita de plata acestora.

4. Vitrina denota experienta unei agentii.

Deseori vedem vitrine “fara sticla”… toti centimetrii patrati disponibili fiind ocupati de hartii si afise. Putem crede eventual ca agentia nu doreste sa fie privita prin geam si sa poata lucra in liniste, dar experienta unei agentii se numara in anii de vanzari ai componentilor ei. Personalul in turism in general este extrem de fluctuant, nerezistand mai mult de 3-5 ani in acelasi loc.

3. “Am un brat de cataloage, sigur imi gasesc ceva”.

De gasit se gaseste, insa ai adunat un an de zile o anumita suma pentru vacanta. Greu sau foarte greu, in general. Nu discutam exceptiile (desi nici un ban nu e de aruncat pe geam). Acum esti acasa cu un catalog in mana, stai in fata oglinzii si iti spui: “Pot sa ma tund singur! Am modelul in revista si l-am observat si pe frizer de vreo doua ori! Pot s-o fac!”.
Sigur ca poti. Dar nu e pacat de par? Il mai poti pune la loc?

2. Agentia si agentul de turism imi doresc binele in vacanta.

Un lucru e sigur: agentia si agentul de turism doresc sa te trimita in vacanta si sa-ti fie bine daca stii ce sa le ceri, cum sa le ceri, si cate compromisuri poti face. Tindem sa va oferim servicii care sa se potriveasca cerintelor fiecaruia, insa daca nu primim informatii, ca in orice domeniu, oferta nu se va intalni cu cererea. Exista multe reclamatii in turism, si vor mai fi, insa 99% sunt din cauza esecului celor doua parti de a-si comunica  doleantele si a intransigentei uneia dintre parti.  Toata calitatea vacantei depinde de linia la care negocierea celor doua parti s-a oprit. Spre turist, atunci exista sansele unui esec al calitatii vacantei, sau spre agent, atunci serviciul a fost supraevaluat. In ambele cazuri rezulta insa un singur pierzator: turistul.

1. A face turism este o joaca de copii.

Vezi nr. 2.